کد خبر: ۳۰۷۴
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

سنگی که مرا نرم کرد

«سرهنگ2 علی کمالی» در نوزده‌سالگی‌ رشته سنگ‌نوردی را به‌طور حرفه‌ای انتخاب کرد و تا به امروز در آن فعالیت کرده است. رشته ورزشی‌ای که تا قبل از ورودش به دانشگاه افسری امام علی(ع) شناخت چندانی از آن نداشت و فکر نمی‌کرد یک روز بتواند در مسابقات این رشته مقام‌آور باشد. کسب مقام اول در نهمین دوره مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی ارتش گرایش سرطناب در سال گذشته؛ سبب شد تا گفت‌وگویی با این ورزشکار سی‌وهشت‌ساله داشته باشیم که معتقد است تلاش و کوشش در زندگی می‌تواند هر مشکلی را مانند موم نرم کند.

گاهی اتفاقات زندگی، ما را در مسیری قرار می‌دهد که هیچ‌وقت تصورش را هم نمی‌کنیم. حتی ممکن است در گذشته درباره‌اش شنیده باشیم اما بی‌توجه از کنارش گذر کرده باشیم. درست مانند «سرهنگ2 علی کمالی» که در نوزده‌سالگی‌ رشته سنگ‌نوردی را به‌طور حرفه‌ای انتخاب کرد و تا به امروز در آن فعالیت کرده است.

 رشته ورزشی‌ای که تا قبل از ورودش به دانشگاه افسری امام علی(ع) شناخت چندانی از آن نداشت و فکر نمی‌کرد یک روز بتواند در مسابقات این رشته مقام‌آور باشد. کسب مقام اول در نهمین دوره مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی ارتش گرایش سرطناب در سال گذشته؛ سبب شد تا گفت‌وگویی با این ورزشکار سی‌وهشت‌ساله داشته باشیم که معتقد است تلاش و کوشش در زندگی می‌تواند هر مشکلی را مانند موم نرم کند.


دیواره سنگی جذبم کرد

کمالی هم مانند بسیاری از پسران هم‌سن و سالش در دوران کودکی عاشق هیجان بود و خودش را در لباس پلیس تصور می‌کرد، پلیسی که به مردم و امنیت جامعه‌اش خدمت می‌کند. درنهایت توانست در سال1381 رؤیایش را به حقیقت تبدیل کند و در دانشگاه افسری امام علی(ع) تحصیلاش را ادامه دهد.

آن‌طور که برایمان تعریف می‌کند؛ دیواره سنگ‌نوردی در سالن ورزشی دانشگاه حس کنجکاوی او را برانگیخت و کم‌کم جذب خودش کرد. در زمان کوتاهی تمریناتش به ثمر نشست و در کمتر از یک سال استعدادش شکوفا و سال دوم دانشگاه وارد تیم سنگ‌نوردی شد. خودش دراین باره توضیح داد: دوره‌های مقدماتی را گذراندم و هر سال در مسابقات شرکت می‌کردم. در تیم دانشگاه افسری مقام اول انفرادی و رتبه‌های دوم و سوم کشوری را کسب کردم.


در نبود شرایط مساعد کوتاه نیامد

دانشگاهش که تمام شد، برای خدمت به ارتش بار سفر را بست و عازم زاهدان شد. او دراین‌باره توضیح می‌دهد: بعد از دانشگاه به زاهدان منتقل شدم، در آنجا شرایط لازم (دیواره سنگی سالنی) برای تمرین نبود. پس از پیگیری بالأخره در آنجا هم دیواره سنگ‌نوردی نصب شد و توانستم به تمریناتم ادامه دهم و علاقه‌مندان به این رشته را هم جذب کنم.

در سال1388 در زاهدان مدرک مربیگری‌اش را هم گرفت تا با توانایی‌هایی که در این زمینه داشت به هنرجویانش در این رشته ورزشی آموزش دهد.

قدرت بدنی یکی از ویژگی‌های نظامیان است که با تمرین و ممارست در ورزش به دست می‌آید. کمالی با اشاره به برگزاری 9دوره مسابقات می‌گوید: در مسابقات ارتش پنج‌دوره مقام اول و یک دوره مقام دوم  کشوری را کسب کرده‌ایم. او با اشاره به مسابقات المپیک ارتش‌های جهان که هر چهارسال برگزار می‌شود؛ توضیح می‌دهد: سال گذشته به‌دلیل بیماری کرونا مسابقات المپیک ارتش‌ها برگزار نشد، اما تلاش می‌کنیم  برای دور بعدی آماده شویم تا بتوانیم مقامی کسب کنیم. 


حضور ذهن بالا؛‌ لازمه سنگ‌نوردی

سنگ‌نوردی هم مانند دیگر ورزش‌ها رشته‌های متفاوتی دارد. رشته‌هایی مانند بولدر، سرطناب و سرعت که آقای کمالی در «سر طناب» فعالیت می‌کند.
«تصور بالارفتن از دیواره‌ای سنگی شاید سخت باشد ولی موضوع جالب این است، افرادی که درگیر آن می‌شوند نمی‌توانند این رشته ورزشی را رها کنند. کاری بسیار هیجان‌انگیز و برخلاف تصور عامه مردم کم خطر. شما دیواره 15متری را صعود می‌کنید، ناگهان پایین می‌افتید، به‌دلیل تجهیزات مناسبی که دارید آسیب نمی‌بینید. باید گفت جزو ایمن‌ترین ورزش‌هاست. در سنگ‌نوردی تا ابزار نباشد، ورزشکار وارد کار نمی‌شود.»

این‌ها را کمالی می‌گوید و ادامه می‌دهد: یک سنگ‌نورد باید همیشه حضور ذهن زیاد و دقت کافی در حرکت خود داشته باشد تا بتواند مسیرهای درست را تشخیص دهد و این باعث می‌شود تا در دیگر مسائل زندگی نیز همین‌طور رفتار کند. یکی دیگر از امتیازات سنگ‌نوردی این است که فرد را قادر می‌سازد تا به مکان‌هایی در طبیعت برود که کمتر فردی آن را تجربه کرده است.

او با تأکید بر این موضوع که یک سنگ‌نورد می‌تواند کوهنورد شود، اما یک کوهنورد نمی‌تواند سنگ‌نورد باشد می‌گوید: این موضوع را تأکید می‌کنم تا افراد غیرمتخصص که کوهنوردی می‌کنند با تصور این موضوع که آن‌ها هم می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند، بدون حضور مربی و داشتن تجهیزات، اقدام به انجام ورزش‌های سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی نکنند. سنگ‌نوردی جزو ورزش‌های سالنی است. 

 

نبود امکانات، من را متوقف نکرد

پشتکار و ممارست رمز موفقیت کمالی است. او به جوانانی که همیشه می‌گویند، از سن من گذشته، وقت ندارم، توصیه می‌کند  برای انجام هیچ کاری دیر نیست. با تلاش و برنامه‌ریزی می‌توانید به علایقتان برسید.

 این سرهنگ ارتش با اشاره به این موضوع که همه فکر می‌کنند ورزش باید از سنین کودکی شروع شود، توضیح می‌دهد: من علاقه‌مندی‌ام را در 19سالگی کشف کردم و ادامه دادم.سنگ‌نوردی شاید به ظاهر آسان باشد، اما فراز و نشیب‌های خودش را دارد، هیچ‌گاه کم نیاوردم و ادامه دادم. ارتشی‌ها به اقتضای شغلی که دارند در شهرهای مختلف زندگی می‌کنند، نبود امکانات در برخی از این شهرها سبب نشد آن را کنار بگذارم و هر بار بیشتر از قبل برای رسیدن به علاقه‌ام تلاش کردم.

 

سنگ‌نوردی؛ ورزش هیجانی و چالشی

دیواره‌نوردی، سنگ‌نوردی اسپرت، بولدرینگ و سنگ‌نوردی سالنی رشته‌های مختلفی هستند که افراد براساس علاقه شخصی آن را انتخاب می‌کنند.
این را کمالی می‌گوید و ادامه می‌دهد: سنگ‌نوردی یا صخره‌نوردی یک ورزش هیجانی و چالشی است که به شما حسی ورای سایر رشته‌ها می‌دهد. ترکیبی از قدرت فیزیکی و تمرکز ذهنی باعث می‌شود تا سنگ‌نوردان با استفاده از قدرتی مثال‌زدنی، انعطاف‌پذیری و چابکی مسیرهای سخت را صعود کنند. این ورزش این روزها در حال مطرح‌شدن هر چه بیشتر در سطح جهانی است. حضور آن در المپیک نیز باعث خواهد شد تا بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظر